Uw Hindoestaanse uitvaart in zorgzame en ervaren handen
Een belangrijke groepering, verenigd in de Sanaath-Dharm (eeuwige religie) zijn de Sanataan hindoes of Sanataani’s. Een andere groepering, verenigd in de Aary-Samaadj.
Hindoestaanse rituelen
De Hindoestaanse uitvaartrituelen komen voort uit een zeer oude traditie en vinden hun oorsprong in oude religieuze geschriften, zoals bijvoorbeeld de Veda’s.
Omdat Meride Uitvaartverzorging bekend is met de Hindoestaanse uitvaartrituelen, zal zij na melding van overlijden direct contact opnemen met de nabestaanden om te informeren of de crematie inderdaad zo snel als mogelijk geregeld moet worden, of dat meer tijd beschikbaar is. Verder zal de uitvaartverzorger rekening houden met het feit dat een Hindoestaanse uitvaartdienst in het crematorium veel tijd in beslag neemt en de ceremonie dan ook aan het einde van de dag plannen.
Ook zal de uitvaartverzorger informeren of het mogelijk is om bij het crematieproces aanwezig te zijn. Niet ieder crematorium geeft daar toestemming voor.
Hindoestaanse rituelen voor de uitvaart
Is er sprake van een overlijden dat men aan ziet komen, zoals bij een ernstig zieke, dan wordt er al begonnen met de rituelen vóór het sterven. Er is meestal een priester aanwezig, de pandit, die hier leiding aan geeft. Het is het meest bevredigend als de hindoe thuis sterft, maar dat zal in de praktijk niet altijd het geval zijn. Ligt de overledene in een ziekenhuis of dergelijke, dan zal Meride hem of haar in overleg met de familie overbrengen. Hetzij naar huis, hetzij naar een uitvaartcentrum. Soms komt het voor dat de overledene naar het land van herkomst, meestal is dit Suriname, wordt overgebracht.
Bij de Samaadji’s zijn de rituelen voorafgaande aan de crematie minder uitgebreid dan bij de Sanaatani’s. De laatsten gebruiken wierook en vuur, en het is dan ook belangrijk dat de uitvaartverzorger informeert of het uitvaartcentrum hier toestemming voor geeft.
Hindoestaanse rituelen bij de opbaring
Het wassen en aankleden van het lichaam kan zowel door familie gebeuren als door medewerkers van Meride. Het is belangrijk dat bij het gebruik maken van een uitvaartcentrum er voldoende ruimte en tijd is om te wassen en dit ook eventueel aan familie wordt toegestaan. Bij traditionele hindoes was het de gewoonte dat de man in een speciale doek werd gewikkeld en de vrouw in een sari. In de huidige tijd wordt ook wel gebruik gemaakt van modernere kleding. Na het kleden en het neerleggen in een uitvaartkist, wordt de overledene met bloemenslingers versierd. Ook worden vaak koordjes, afgemeten naar de lichaamslengte van de kinderen, in de kist gelegd.
Hindoestaanse rituelen op de dag van de uitvaart
In het sterfhuis of in het uitvaartcentrum – al naar gelang waar de overledene is opgebaard – zal voor het vertrek naar het crematorium een uitgebreide ceremonie plaatsvinden onder leiding van de pandit. Ook hier zijn weer onderlinge verschillen, zowel in uitvoering als in tijd. Goed overleg met de uitvaartverzorger is dan ook van belang, er mag immers nooit een gehaast gevoel ontstaan.
Is de overledene opgebaard in een uitvaartcentrum, dan zal de rouwstoet op weg naar het crematorium zeker langs het woonhuis rijden en daar ook een moment stoppen.
Hindoestaanse crematieplechtigheid
De Aarya-Samaadj hindoes, met name de zonen en de broers, zullen de uitvaartkist zelf de aula van het crematorium willen binnendragen en op de katafalk plaatsen. De kist wordt geopend. De Sanaatani’s zullen de kist direct uit de auto op de grond plaatsen. Men legt een wit laken neer waarop de kist wordt neergezet. In vijf etappes wordt de kist met laken en al opgetild en naar de aula gedragen. Elke etappe staat voor een onderdeel van de vijf elementen: vuur, water, wind, lucht en aarde. Dit ritueel wordt begeleid door een priester, de pandit. In de aula heeft de uitvaartverzorger geen rol van betekenis en houdt zich dan ook op de achtergrond. Hij zal zorgen dat de deuren openblijven, zodat de vele mensen die naar de uitvaart komen, vrij in en uit kunnen lopen. De gehele ceremonie wordt door de pandit geleid en na zijn reciteren van mantra’s en voorlezen van teksten zal eenieder langs de kist lopen en uitgebreid afscheid nemen. Omdat een uitvaart meestal door enkele honderden hindoes wordt bijgewoond, is ook hier weer belangrijk dat er voldoende tijd ingepland is.
Hindoestaans afscheid in het crematorium
Aan het einde van de plechtigheid is alleen nog de familie rondom de overledene. Nadat alle bloemen, bloemblaadjes en resterend reukwater in de kist is gelegd wordt deze gesloten. De kist wordt aan het oog onttrokken, dit is een zeer emotioneel moment voor alle aanwezigen.
Een aantal gaan mee naar de ovenruimte om daar bij het invoeren van de kist in de oven te zijn. Over het algemeen gaat iedereen na afloop van de ceremonie naar huis, er wordt meestal geen gebruik gemaakt van de koffiekamer.